TANPA KASIH, SEMUA SIA-SIA


















TANPA KASIH, SEMUA SIA-SIA (1 Kor 12:31-13:13)

Tanpa kasih, hal yang paling besar dalam hidup manusia terasa sia-sia. Maka pertanyaan-pertanyaan penting dalam Kitab Suci adalah : "Apakah anda mengasihi Tuhan dengan segenap hati dan jiwa? Apakah anda mengasihi sesamamu seperti dirimu sendiri? Apakah anda mengasihi musuh-musuhmu? Teladan kasih paling agung adalah Yesus yang tersalib. "Tidak ada kasih yang lebih besar daripada kasih seorang yang menyerahkan nyawanya bagi sahabat-sahabatnya." (Yoh 15:13).

Menyerahkan nyawa berarti berkorban. Tanpa pengorbanan tidak ada kasih. Kata-kata kasih yang keluar dari mulut seperti gong yang berkumandang dan canang yang gemerincing jika tidak ada pengorbanan. Hanya bunyi tetapi tidak ada isi. Kasih baru mempunyai makna dan memberi hidup bagi orang lain apabila disertai pengorbanan. Kasih berkorban inilah yang memampukan orang untuk memikirkan kepentingan orang lain.

Semakin banyak kita memikirkan kepentingan diri sendiri, semakin kecil kita memikirkan orang lain. Semakin sedikit kita memikirkan kepentingan diri sendiri, semakin besar pula kemungkinan untuk memikirkan orang lain. "Yang paling besar ialah kasih." (1 Kor 13:13).

Salam Kasih Dalam Sang Sabda.

P. Yonas, SVD ( QC, 17/9/14)
Previous
Next Post »